Postat: 2010-09-15 | Tid: 07:31:51
Igår blev det lax på saltbädd till middag, som både barnen och jag älskar! Min käre man är inte så förtjust i fisk så vi passade på när han jobbade sent. ;)

Egentligen kan man göra den här rätten på en trillion olika sätt, vanligast är med en hel laxsida osv. Men då jag är en stressad småbarnsmamma så brukar jag ta den enklaste utvägen och köra på frysta portionsbitar, ni vet de där fyr-packen som tinar i vattenbad på en kvart. ;) Lovely!

Så... En av världens enklaste rätter, som knappt kräver ett recept, men likväl, här kommer det så som jag brukar göra det!

Man kan göra såsen på många sätt, men då jag är en av dem som inte gillar rå lök så gör jag den med gräslök istället. :) Smaken är som baken!

Recept för 4 personer (Eller 2-3 hungriga pers...)

Ingredienser

1 förpackning laxbitar (ur frysdisken)
Grovsalt

1 liten burk creme fraiche
½ burk röd stenbitsrom
Ca ½ dl gräslök och ½ dl dill
(De små askarna med frysta färdighackade funkar helt perfekt!)

Potatis

Gör så här

Börja med såsen. Häll över creme fraichen i en skål, blanda i stenbitsrom, gräslök och dill och rör om. Ställ in i kylen så det får gotta sig en stund. Sätt en kastrull med potatis på spisen, och sätt igång ugnen på ca 250°. Häll ett tunnt lager grovsalt i en ugnsfast form, ta ut de tinade laxbitarna och lägg dem på grovsaltet (är det skinnsida kvar ska den vara uppåt). Sätt in laxen i ugnen i ca 10-15 minuter beroende på tjocklek. 

Servera laxen med den kalla såsen, potatis och en god sallad! SUPERGOTT!!!
Tags:  
0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback