Postat: 2010-10-06 | Tid: 15:01:32
Ja men nu ska ni få höra! Här kommer ett recept som ni bara MÅSTE prova!!! Helt sjukt underbart gott, -och snabblagat såklart, vad annars? ;)

Mamma tipsade mig för ett tag sedan om ett recept på Recept.nu, som då heter mamsingens kycklinglasagne, men sen har hon, -min mamma alltså, ändrat rätt drastiskt i receptet så jag printar ner hennes version här istället. Glömde ju ta kort såklart på den fina tallriken, men men.. Jag lovar att den är tokgod med en härlig sallad till! :)

Mammas kycklinglasagne


Ingredienser:



 1 st grillad kyckling, urbenad, i små bitar
 1 paket bacon
 1-2 dl grovhackade soltorkade tomater i olja
 1 st gul lök, hackad
 2 st vitlöksklyftor, pressade
 1 påse färsk spenat(babyspenat eller bladspenat) 
 Smör 
 2,5 dl crème fraiche
 2 msk kycklingfond  
 Salt och svartpeppar, efter smak
 ca 10 st färska lasagneplattor (ett paket)
 4 dl Kelda ostsås, "simply cheese", eller egengjord bechamelsås om man orkar det. 
 ca 2 dl riven lagrad ost

Gör så här:

Klipp baconet i bitar och stek det i panna, lägg sen i en klick smör och fräs lök, vitlök, soltorkade tomater och spenat tillsammans några minuter.
Tillsätt kyckling, crème fraiche och fond, rör om lite igen. Krydda med salt och peppar.

Börja bygg lasagnen med pastaplattor, ostsås och kycklingröra. På det översta lagret plattor häller du lite sås och strör ost över.

Gratinera i 225 grader i 20–30 minuter. Tiden beror på vilka lasagneplattor du använder så läs noga på förpackningen.

Jag hade problem att få de färska lasagneplattorna att lossna, de låg liksom i en enda lång rulle och satt fast både här och där, så om du hittar "färdigskurna plattor i färsk pasta så köp dem istället, för man blir vansining... Men det var sååå värt det, är supergott! :)

Tags:  
2 kommentarer
Från: Lisenfisen
Postat: 2010-10-07 | Tid: 07:37:59
receptet verkar ha tappat några kompisar på vägen...

hur många dl?

misstänker att det ska vara fler pasta plattor än 0?!

tacksam för rättning så man kan prova receptet. låter kanongott nämligen.
Från: Lina
Postat: 2010-10-07 | Tid: 10:23:08
Men oj! hej och hå, jag rättar på studs! Tack! :)

URL: http://linalottan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback