Postat: 2010-03-17 | Tid: 20:00:15

Ja men oj oj oj vad gott vi har ätit ikväll! Helt spontant!

Av en lycklig liten slump så råkade jag titta lite extra på en burk med ICAs kokosmjölk i skafferiet och såg att det fanns ett recept på burken! Det måste ju testas! Så här kommer receptet från burken (med nån liten modifikation á la mig)!



Asiatisk kycklingfiléwok

4 pers

1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 paprikor i olika färger (gul + röd)
4 kycklingfiléer
2 msk olja
1 burk (400 ml) kokosmjölk
2 msk ostronsås
1-2 tsk sambal oelek
1/2 tsk salt
rivet skal av en 1/2 lime

Gör såhär:

Skala och hacka/strimla lök och vitlök. Skölj, ansa och tärna paprikorna. Strimla kycklingfiléerna. Fräs kyckling och grönsaker i omgångar i oljan i en wok eller stor stekpanna. Tillsätt kokosmjölk, ostronsås, sambal oelek och salt. Låt puttra cirka 5 minuter. Riv ner limeskalet direkt över woken. Servera med jasminris och mango chutney ELLER teriyakisås!!!

Vi hade inte mango chutney hemma just nu så det blev teriyakisås och h-vete vad gott det var till! Gjorde hela rätten! -MÅSTE PROVAS! Barnen åt massor och både Peter och jag rullade ifrån bordet.. ;) Blev en liiiiten matlåda över till mig. :D Och snabbt gick det! Tog ca 45 min allt som allt. Lovely på en vardagkväll! Mumma!

En liten parantes till den oerfarne. Var inte "rädd" för ostronsåsen (finns i asiatiska hyllan på affären) jag var skeptisk som fasen till att ha ostronsås i en kycklingrätt men det var kanongott, blev lixom bara en extra sälta eller hur man ska säga, det blir absolut ingen "fisksmak" eller så. Just so you know... :)

Nu ligger barnen i sina sängar och jag bloggar lite i väntan på att Peter ska komma tillbaka, han skulle lasta massa grejer på släpvagnen. Och sen ska vi, -om vi orkar, se den sista filmen i Millenium-triologin som inhandlades på ICA för några dagar sen. :) Hoppas den är lika bra som de tidigare två. :) Älskar ju Mikael Nykvist och Noomi Rapace! ♥
Tags:  
0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback