Postat: 2010-06-03 | Tid: 11:10:02
Hua vad länge sen jag skrev... Tiden bara flaxar iväg och dagarna försvinner lika fort som gräset växer ute på tomten... Dvs jääääkligt fort! ;) Men det är roligt att det närmar sig, men fy böfelen vad mycket som ska ordnas.

Igår var jag till sömmerskan och provade klänning numero 2 igen... Satt icke bra alls, jag har tappat 7 kilo på 4 månader pga av stress, slarv med maten och JOBB... Not good.. Måste skärpa mig nu.. Men vad ska man göra? Ska dit idag igen och prova klänning numero 1, kina-klänningen, den som kom hem för kort, måste iaf testa och se vad hon säger om den går att ordna eller ej.. Annars får jag panik-hyra en klänning..

Om jag skulle gjort om något så är det just klänningen, jag skulle ICKE ha beställt från Kina eller nätet, utan direkt hyrt en från den lokala brudaffären, känns så mycket enklare och billigare fast det kostar 3500 kr minst att hyra en klänning här i stan... Men men, så kan det gå. Har konstigt nog ingen jättepanik över klänningen (än..) Det löser sig säkert. :)

Ska in till stan idag och springa in på Gallerix och få ett foto på oss monterat i en ny passpartou som vi då ska ha som gästbok. Ska även in på bl.a Lagerhaus som har så roliga godisförpackningar! De ska bli en liten del av innehållet i presentpåsarna som vissa väl valda personer kommer få.. :) Jag vet nog at ni läser här inne kära Sofia och Helen så nån hemlighet vill jag allt ha för mig själv. ;)

Väntar ju med spänd förväntan på min möhippa, eller skräckblandad förtjusning är nog ett bättre ord... ;) Helen och Sofia tisslar och tasslar och speciellt Helen tycker det är jättekul att jäklas med mig och har lagt kommentarer som "Vilken trevlig chef du har..." och "Vad är numret till polisen i stan..? Man måste ju ha polistillstånd för vissa saker..." -Allt för att sätta griller i huvudet på mig.. But I love you för att ni båda engagerar er och planerar något roligt för mig. :) Ni är bäst!!! ♥

Måste lämna in förlovningsringarna till guldsmeden också för putsning också, så de blir blanka och fina igen, får se när man hinner med det...

Och Peter har tagit hem vit färg till staffliet som ramen ska stå på (Gästboken igen) och även färg till frigolitbokstäverna, de blir gråa, så det ska målas klart. Jag håller för fullt på att vika alla presentaskar och har via Helens kusin Malin hittat godis som ska fyllas i dem, blir Anton Bergs "Opera Mints", som kommer i en blandning av vita, lila och rosa godisar. De rosa kanske vi tar vi bort innan bröllopet och äter upp.. Måste ju provsmaka.. Ähum... :) Fast jag tycker det var rätt fint med alla tre färgerna ändå, för den lila färgen är rätt kall. Shit nu har det slagit slint i huvudet på mig va? Kollar färgnyanser på godis.. Herregud....


Hihi! Ja men det blir kanonbra! Fräscht med mint, och jag älskar choklad!!! Och speciellt mintchoklad! Även ett plus att de är ett "hårt sockerskal" (vad fasen heter det..?) utanpå så de inte smälter i papp-askarna.. :)

Maten har löst sig också, Helens kompis Pia fixar maten och serveringspersonal är löst, pia håller på att greja ihop en meny som vi ska ta och kika på så snart som möjligt, lite svårt att få ihop allas scheman bara...

Och vår vigselförättare Monica har ringt också! Fick en riktigt bra känsla av henne i maggropen. Vi ska dit och prata på tisdag, den 8e, och då gå igenom allt med själva vigseln. :) Varken jag eller Peter har någon direkt koll på psalmer så vi har filurat litegrann kring vilka vi ska ha...

Jag tror att man "ska" ha två stycken under en vigsel, och så har jag läst på Bröllopstorget att det kommit "nya" (vet inte när de kom) texter till psalm 199 (Den blomstertid nu kommer) och psalm 200 ( I denna ljuva sommartid).

De "nya" texterna ser ut såhär:


"På bröllopsdagen ber vi"
Text: Christina Lövestam
Musik: Svensk Folkvisa (1693)

1.
På bröllopsdagen ber vi
till dig som kärlek är.
Du lever mitt ibland oss
i glädjen nu och här.
Vi prisar dig som skapar
och känner allt som sker.
Förnyare av livet,
till dig, vår Gud, vi ber.

2.
Om kärlek som får djupna,
förlåta och förstå,
om kärlek genom dagar
då mörkret skall förgå,
om goda, ljusa dagar
då lyckan vänligt ler,
om trohet i vår kärlek,
till dig, vår Gud, vi ber.

3.
Om kärlek och gemenskap
som rymd och frihet bär,
om möjlighet att växa
till dem vi innerst är,
om hem där barn och vänner
oss band i livet ger,
om glädjen i vår kärlek,
till dig, vår Gud, vi ber.

4.
Om kärlek stark som döden
och liv som föder liv,
om aktning för varandra
och nya perspektiv,
om ömhet från ditt hjärta
som allt med kärlek ser,
om godhet i vår kärlek,
till dig, vår Gud, vi ber.

(Texten sjungs till samma melodi som psalm 199, "Den blomstertid nu kommer".)


"Till man och kvinna gjorde han"
Text: Jan Skoog
Musik: N Söderblom (1916)

1.
Till man och kvinna gjorde han,
de två som kärlek ger varann
och nu till Gud har vandrat.
I Jesu Krist det finns en bild
av sann och äkta kärlek mild,
om hur Gud själv har handlat.

2.
O giv, o Herre dessa två,
som denna dag inför dig stå
att de sitt löfte giva.
Om kärlek, omsorg, trofasthet
och att de noga inser det
som deras liv skall bliva.

3.
Så ber vi nu att du O Gud
må visa dem på dina bud,
som lär oss leva livet.
Välsigna så de kära två
att de tillsammans ut får gå
och få det dem blir givet.

(Texten sjungs till samma melodi som psalm 200, "I denna ljuva sommartid".)



Tycker den första ("blomstertid") är jättefin!!! Vet inte om vi ska ha med allaverserna, nr 2 och 4 tyckte jag var finast.

Men vad jag har förstått är det en massa känslor och åsikter om man FÅR byta ut texterna i de psalmerna som du måste ha med i vigsel-gudstjänsten. Verkar vara olika från präst till präst. Man kan ju annars lägga till extra valfria psalmer, men vi tycker det räcker med max två då vi även har två solistlåtar också. Men vår präst sa att det var helt okej om vi ville ha den nya texten, så då kör vi på det. :)

Så just nu ser det ut som så att vi ska ha psalm 199 fast med texten här ovan, som den ena psalmen, men psalm 200 tyckte jag är finare med orginaltexten som ändå passar då det är juni månad, men då kom jag att tänka på psalmen 201, "En vänlig grönskas rika dräkt", den är ju fantastiskt fin den med! Så den blir det nog som nummer 2.



Håller även på att kolla på utgångsmusiken, som ingång ska vi ju ha Ronja Rövardotter "Rid över skog" fast på elgitarr kompat av piano, och ut hoppas vi på ledmotivet till filmen Top Gun, även där på elgitarr. Min kära vän Wangi ska sjunga och hennes kompis Jonathan ska spela gura. :) Återkommer om Top Gun när det är klart, Jonathan skulle lyssna på den och se om det var möjligt att fixa.

Nej, nu ska jag iväg och fixa och dona!

 

Tags:  
2 kommentarer
Från: Emma
Postat: 2010-06-04 | Tid: 22:47:05
Hej :) Vilken inspirerande blogg du har, fått många bra tips i idéer här =) För att bidra med något vill jag bara upplysa dig om att ni kan springa inom er guldsmed när ni är inne i stan närsomhelst, de har en poleringsmaskin på plats o det tar max 2 min för dem att polera ringarna :) jag vet för vi gjorde det i förrgår på hallbergsi vår stad =) Ett stressmoment mindre kanske?!? Kram från Emma

URL: http://emma85.webblogg.se/lyckorus
Från: Lina
Postat: 2010-06-05 | Tid: 11:56:52
Hej! Ja det kanske man kan göra, vi har ju titanringar från titanringar.com, som ligger i Härnösand, några mil härifrån... Men det kan ju faktiskt funka med en annan guldsmedskedja, jag tänkte just när det var titan. :) Tack för tipset! /Lina

URL: http://linalottan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback