Postat: 2009-10-09 | Tid: 15:07:40

Detta ska vi laga till middag ikväll! Har precis gjort klar marinaden, så nu ligger kycklingen i den och blir mumsig i 2 timmar till. Självklart kan man göra marinaden kvällen före så är den här middagen klar på en halvtimme! :) Det är så sjukt gott och väldigt lättlagat! Precis som alla mina favoriter! ;)
Måste ta ett kort sedan och lägga in också.

Litet tips! Syltad ingefära brukar stå vid sylt -och marmeladhyllorna i mataffären.
Första gången jag skulle göra denna rätt så letade jag ihjäl mig vid de asiatiska hyllorna och hittade ingenting! Så jag frågade en tjej som jobbade men hon hade ingen aning.. Precis när jag gett upp så snubblade jag som tur var över rätt burk då jag även skulle köpa marmelad. haha! Såhär kan burken se ut.



Ingefärskyckling med lime

Tid: 2 timmar i marinad + 20 min. 
(4 pers)

Ingredienser:

500 g kycklingfilé
1 lime, rivet skal
1 msk pressad lime
2 msk hackad syltad ingefära
2 msk söt lag från den syltade ingefäran
1 msk japansk soja (teriyakisås)
1 pressad vitlöksklyfta
1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar
(1/2 msk rapsolja om du steker i stekpanna)

Tillbehör:

1 gul lök
Ris
En härlig grönsallad


Rätten kan stekas antingen i ugn (saftigare) eller (lite snabbare) i stekpanna.

1. Skär kycklingfiléerna i 2-3 cm stora bitar. Blanda dem i en skål med limeskal, limesaft, syltad ingefära, den söta lagen som ingefäran ligger i, soja, vitlök, salt och peppar.

2. Blanda väl och låt kycklingen marinera minst 2 timmar i kylskåp.

3. Steker du i ugn, värm ugnen till 225° och lägg ut kycklingbitarna i en ugnssäker form med olja. Skala och klyfta lök och blanda ner den. Stek alltsammans 15-20 min beroende på hur tjocka kycklingbitarna är. Blanda om några gånger under stektiden.

I stekpanna hettar du istället upp olja och fräser först kycklingbitarna utan sin marinad ca 2 minuter på hög värme.  Sänk till medelvärme och tillsätt klyftad lök och stek ytterligare ca 3 min. Häll på marinaden och stek tills kycklingen är genomstekt, ca 3 min.

Garnera kycklingen med några färska limeklyftor och servera med ris och sallad.
NJUT!!! :)

Tags:  
0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback