Postat: 2009-10-14 | Tid: 13:58:54
Igår bjöd min kära mamma mig på så god mat! En härligt mustig fisksoppa med massor av smak! Det var så gott, som om hon hade stått och lagat mat hela dagen, men jag tror det gick på ca 40 min max!

Så testa detta, den är helt fantastisk, och jag brukar inte ens gilla fisk i soppor/grytor. :) Till och med min lilla Alva åt som en häst!

Fisksoppa á la mama

Tid:ca 40 min
(4 pers)


Ingredienser:

2 morötter
1 purjolök
2 potatisar
2 vitlöksklyftor
2 tomater
4 dl skaldjursbuljong
6 dl fisk -eller grönsaksbuljong
1 dl vitt vin
1 "påse" med Findus fisktärningar
1 liten ask kräftost, (ca 150 - 200 g)
1 burk créme fraiche "Saffran och tomat"
ca 200 g räkor
1/2 burk kräftstjärtar
salt, peppar och tabasco.

Skala och riv morötterna på den grova sidan av ett rivjärn. Skiva purjon, skala och dela potatisen. Hacka även vitlöken och tomaterna.

Släng ner allt i en stor gryta/kastrull med lite olivolja eller smör på ganska låg värme och låt det brynas ca 5 min så att alla smaker frigörs. Det ska inte bli brännt utan bara "svettas" lite. Tillsätt skaldjursbuljongen (vilken du kan göra själv om du är duktig eller bara blanda 4 dl vatten med ca 1-2 msk fond) och låt allt sjuda ca 5 min.

Tillsätt nu även fisk/grönsaksbuljongen, vinet och fisken. Låt sjuda ytterligare 5 minuter.
Rör sedan i kräftosten, créme fraichen, räkorna och kräftstjärtarna. Värm sen upp soppan, den ska inte koka, bara bli varm igen. Smaka av med salt, peppar och några droppar tabasco och bli förvånad över hur GOTT det är!!!
 
(Serverar du direkt på tallriken kan du även lägga några kräftstjärtar och räkor direkt på tallriken och hälla den varma soppan över.)

Tänd lite ljus, servera med ett gott bröd, drick ett glas vitt vin och bara njuuuut! ♥
Tags:  
0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback