Postat: 2009-11-15 | Tid: 20:57:27
Idag blev det en riktigt god söndagsmiddag! :) Fast jag "fuskade" lite, då jag inte stod och lagade mat mer än kanske totalt 45-50 minuter. Så det här är en maträtt du ska göra om du...

1. Vill få massor av beröm för den sjukt goda maten

2. Vill ha ett lätt recept

3. Vill slippa slita i köket flera timmar


Kreolsk gryta

För 4-6 personer

Ingredienser:

900 gram fläskfilé
3 starka korvar, typ kabanoss, chorizo el. dylikt.
1 burk syltlök
2 små burkar svarta oliver
1 röd paprika, hackad/strimlad
(1 1/2 dl hackad ättiksgurka eller cornichons)
5 dl mellangrädde
1 msk vetemjöl
1 1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 pressad vitlöksklyfta

Gör så här:

Skär korven i skivor, putsa och skär fläskfilén i skivor/bitar. 
Stek korven snabbt i en stekgryta (en stor stekpanna funkar också.)
Ta bort korven och lägg i köttet. Bryn köttet i korvfettet.
Salta och peppra köttet och strö över mjölet och rör om lite.
Lägg tillbaka korven i grytan och tillsätt syltlök, oliver, (hackad gurka,) paprika, vitlök och grädden.
Låt grytan småkoka 15-20 minuter och koka under tiden ris eller potatis.

Smaka av och servera med ris eller pressad potatis samt en härlig sallad!


Jag tar alltid bort ättiksgurkan (bostongurka) för varken jag eller Peter tycker om det. Därför har jag satt det inom parantes. :)

Barnen älskar också det här, jag petar bara bort den starka korven och syltlöken då de inte gillar det. Nea älskar oliver så dem äter hon, -om mamma lämnar några, hehe! ;)

Hoppas ni har en härlig söndagskväll!
Tags:  
2 kommentarer
Från: Johanna Småbarnsmamman
Postat: 2009-11-18 | Tid: 19:39:24
Vad består salladen av då? Den såg också god ut! :)

URL: http://johannajois.blogg.se/
Från: Johanna Småbarnsmamman
Postat: 2009-11-18 | Tid: 19:40:22
P.s..Nu blev jag sjukt sugen på Pilsner! :D



P.s 2...Gissa vem som har symptom på KARPTUNNELSYNDROM då!? ;)

URL: http://johannajois.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback