Postat: 2010-09-14 | Tid: 16:20:35
Idag har jag faktiskt varit ledig och bara varit Lina ett par timmar. Jag har gått i köpcenter med vännerna Linda och Helen och fönstershoppat, fikat, lämnat ett halsband till en tjej, fått lite urväxta barnkläder av Linda, och efter att ha handlat mat på ICA och hämtat två smått griniga barn på skola/dagis och tryckt i dem varsin frukt (så det gick att prata med dem igen) så hände det....

-Supermom slog till igen! Hon kommer med rätt långa mellanrum och sätter sig på min axel och viskar i mitt öra att det är dags att fylla på med mammapoäng så att det ständigt dåliga samvetet lugnar sig lite... ;) Och denna gång var det lilla Alva som väckte upp kärringen, hon ville nämligen "baka", dvs "dega" eller leka med play-doh. Då den en av alla trillioner gånger köpta play-dohn för läääääänge sen glömts kvar i ett hörn med öppet lock, torkat och slängts, så stod jag utan deg och då fick jag en spark där bak av supermom!

För det är ju faktiskt inte alls svårt att GÖRA egen trolldeg! Har bara i princip aldrig tid eller ork att ens komma på idén... Men nu så! In i datorn och googla på "trolldeg" och vips hade man ett "recept". :) På Alltforforaldrar.se finns det recept på både trolldeg och play-doh, men då play-dohn behövde alun från apoteket så fick det bli trolldeg. Och barnen var såklart med och gjorde degen, bara det var ju spännande!

Trolldeg

Ingredienser
3 delar vetemjöl
1 del salt
1-1½ del vatten

Om man vill kan man lägga till en dryg matsked matolja per 1 dl salt. Då blir inte händerna torra efter att man använt degen.

Så gör du degen: Blanda mjöl och salt i en skål, blanda och knåda ner litet vatten i taget tills du fått en smidig deg.

Om man vill kan man färga degen med karamellfärg, men trolldeg går också bra att måla. Innan målning behöver  figurerna torka över natten, eller i ugnen i 100 grader i ca ½-1 timme.

(Text från Alltfoforaldrar.se.)


 

 

Så nu sitter barnen glatt och degar och jag sitter bredvid och allt är frid och fröjd! Ja okej, jag sitter och bloggar då, kanske ett litet minuspoäng från supermom där... ;) Men jag ska strax sätta igång med middagen, idag blir det en lätt utväg, -Lax på saltbädd, mums! Återkommer med "receptet" om man ens kan kalla det för det. :)
Tags:  
2 kommentarer
Från: Anonym
Postat: 2010-09-14 | Tid: 16:57:41
gosiga tjejerna, jag hade velat vara där o leka med leran, pussa på sessorna från mig. Saknar er,fia
Från: Mamma
Postat: 2010-09-14 | Tid: 21:19:03
Hej supermum! Önskade jag var där och degade med er. Puss!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback