Postat: 2010-01-21 | Tid: 15:04:28


Idag bestämde vi oss. -Vi skippar bröllopstårtan!!!

Ja det är inte lika tokigt som det låter, jag lovar. ;) Men efter att ha ringt och kollat upp tårtpriser inser vi att en bröllopstårta kommer kosta ca 3000-4000 kr för så många gäster som vi blir (runt 80-90 gäster á la 40 kr biten) och för att vara helt ärlig så brukar de inte ens vara sådär supergoda pga av all sugarpaste osv. Så nu har jag fått världens idé som även får vår budget att dra en liten suck av lättnad! ;)

Peters syster är helt suverän på att baka, så jag har frågat henne om hon kan tänka sig att baka ca 100 muffins, eller cup cakes om man ska amerikanisera det hela lite. ;) Dessa fylls då med en god fyllning samt toppas med någon kräm samt ev. dekoration. Så vi alltså får en liten bakelse till varje gäst och eventuellt en mindre tårta till mig och Peter att ha längst upp. Hittade lite inspirationsbilder. :)



               


Har letat och letat över nätet efter en tårtställning som jag gillar, men hittar nada... Så varför inte göra en själv?!

Började genast att googla och hittade olika sätt att gå tillväga. Vi vill ha en fyrkantig "tårta", så ställningen till alla muffins ska vara kvadratisk. Jag vill ha en ställning ungefär som på de tre första bilderna ovan, som en "trappa" alltså.

Eftersom att spånskiva eller mdf blir väldigt tungt, mycket att såga, snickra och dessutom rätt dyrt, så snubblade jag över idén att använda frigolit! Eller styrolit, beror lite på vad jag får tag i. :)

Det finns frigolit (cellplast-skivor) på t.ex. ByggMax för ca 60 kr per skiva. Måste mäta och räkna lite på hur stor ställningen måste bli för att få plats med ca 100 muffins. Men det bästa med att använda frigolit är att det går att såga i fyrkanter, limma ihop dem till rätt höjd (Att tänka på: Kolla så limmet funkar till frigolit, vissa lim smälter sådant material!), eventuellt sätta någon slags "pelare" i mitten av ställningen som ett extra stöd, och sedan klä in dessa "lådor" i färgad cellofan eller presentpapper!



Jag vill ha vår "tårtställning" i vitt, kanske med ett lila band längst ner på varje våning. Muffinsformar finns det ju också i tusentals variationer och mönster, men jag lutar nog åt att ha "vanliga" formar av staniolfolie. Gillar "silver-effekten" mot det vita och lila. -Heja färgtemat! ;) Hihi! Som dekoration lutar jag mer mot att använda blommor här och var på ställningen istället för en massa strössel mm. Dessa muffins nedan tyckte jag om.



Man kan ju även ha olika muffins, alla har ju olika smaker. :) Jag skulle vilja ha choklad och hallon med i smakerna, men det finns ju såååå mycket goda smaker att välja på! Citronsmak är ju också fräscht.. Mmmm, det återstår att filura på!

CakeThat.com hittar du mer info om bilden ovan och hundratals olika "muffins-tårtor"! Massor att inspireras av!

Lovar uppdatera när vi sätter igång med att bygga ställningen. :)

Tags:  
1 kommentarer
Från: bettertogether
Postat: 2010-01-22 | Tid: 07:51:09
Härligt val! Vi ska ju också ha muffinsar, och när jag provbakade våra chokladmuffins och räknade ut priset för 150 st blev det cirka 40 € för ingredienserna. DET ÄR JU INGENTING!! :D Och muffinsformarna beställde vi på ebay (de kom från hong kong) så priset där blev ju knappt 20 €!



För ett bröllop där man vill dra ner kostnaderna är muffinsar verkligen att rekommendera! :D



Ställningen till vår "tårta" blir också kvadratisk, men mer som en massa "pallar med ben" på varandra :) Min bror ska göra den.

URL: http://bettertogethers.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback