Postat: 2010-05-05 | Tid: 21:59:56

I lördags kom några av tjejerna över och pysslade lite med mig! Var så mysigt! Tack ni som kunde komma, love you all! Vi gjorde askar till bordsplaceringen, servettringar och tändsticksaskar. På bild nedan är det (från vänster:) Mikaela, toastmadamen Helen, brudtärnan Sofia och längst ner Johanna (iaf henens rygg ;)) som grejar och donar. Jag själv pysslade ju också men fastnade lyckligtvis inte på några kort. Tihi! :)


                                 

                 

                     

Askarna är gjorda av material från panduro; lila designark canvas heidi 11 kr styck i butik, en schablon-mall i plast, ca 42 kr, samt ett präglingsverktyg, ca 24 kr. Ett pappersark räckte till 6 askar. Man trycker präglingsverktyget runt mallen, klipper ut ytterkanterna och viker ihop. Sen limmade vi ihop askarna på två sidor. Enkelt men tidskrävande, vi hann ca 30 av totalt 80 askar, så vi har kvar att göra.. ;)

På dessa askar ska Helen (som har fin handstil till skillnad från mig) skriva gästernas namn med silverpenna och det är även ett litet pärlemorhjärta (fyndat på ebay men finns på panduro) pålimmat i hörnet. I askarna ska vi lägga lite godis, funderar på att köpa godispåsarna Twist (blandad choklad inslaget papper, daim osv) på t.ex. IKEA för 15 kr påsen och peta ner två-tre godisar i varje ask. Eller nått annat, får se vad vi hittar på. Hade helst haft Marianne-godisar eller dylikt då jag älskar mintchoklad. :) 

Tändsticksaskarna köpte jag på Biltema, 10-pack för 8 kr, och det papper som blev kvar efter askarna klippte vi helt sonika ut i samma storlek som tändsticksaskarna, limmade på varje sida och skrev med silverpenna "A perfect match" (haha) + pärlemorhjärta på ena sidan och "Lina & Peter 19 juni 2010" på andra sidan. Hur simpelt som helst, och mest en rolig grej som kan ligga på borden här och var för de som röker eller när värmeljusen ska bytas ut osv.

Vi gjorde även servettringar av emballaget från IKEAS ljuslykta GALEJ, 9 kr för 4 stycken. I varje fyrpack med glaslyktor ligger det tre stycken pappersrundlar som skydd, dessa använde vi och "smetade" in utsidan med limstift och lindade ett fint band runtom, bandet är 24 mm brett och det har jag köpt på eBay. För 80 servettringar gick det år ca 12 meter band. Ljuslyktorna ska även de stå på borden osv i festlokalen.

Nu återstår det att måla frigolitbokstäverna i grått eller vitt, och mitt gamla mahogny-staffli ska målas vitt även det, för på det ska vi ställa en ram (RIBBA från IKEA såklart!) med ett kort på oss inuti, (utan glas) och låta alla gäster skriva en rad eller två i passpartoun, istället för gästbok. Har skrivit om det i tidigare inlägg. Måste in på Gallerix och låta dem skära ut en passpartou till ett mindre foto bara, skulle gå på ca 100 kr totalt, blir snyggare än om jag gör det själv.

Pratade med sömmerskan idag också angående klänningen som ska tas in och läggas upp. Jag har ju tydligen gått ner i vikt efter att jag börjat jobba, så den fick tas in lite här och var. Jäkla elak tyngdlag vi har på jorden förresten, jag är mindre upptill och på fingrarna (?) men höfterna är inte nämnbart mindre. Hmpf! Kunde ju vara tvärtom ju! ;) Nu har mina skor kommit också så nu ska vi fixa det sista med längden på klänningen, men då hade ju sömmerskan såklart fullsmockat resten av maj pga av alla studentbaler, så jag ska inte dit förrän första veckan i juni... Pust, ja det ordnar sig säkert... Hon menade att vi gott och väl hinner, och visst gör vi väl det, men det hade varit skönt att få stryka från listan över ofärdiga saker... Jaja, ingen mening att oja sig över det än. :)

Mja, det var allt för ikväll det. :) Imorrn kommer Helen och Johanna hit en sväng för att se om vi fixar att göra ytterligare några askar klara, och såklart för att snacka lite skit och dricka kaffe. :) Jag är nämligen ledig imorrn! YEY!

Men kl.15 ska jag dock med Nea på BVC för 5 1/2 års sprutan... Inte kul för varken henne eller mig. Hon är livrädd och hittills har det slutat med att jag får blå-hålla henne för hon vägrar, men hon måste ju vaccineras (tycker jag).. Spelar ingen roll hur man lirkar, lovar glass eller godis efteråt, mutar eller "hotar"; Hon bara vägrar, lyssnar inte, utan får panik och försöker gömma sig. Går jättebra fram tills hon kommer in till doktorn och ska dra upp tröjärmen, sen är det kört...

Detta började vid 3 års ålder och hon har pratat om att hon inte vill ta 5 1/2 års sprutan sen dess!!! Jäkla bra minne har hon... Hmm.. Blev inte bättre direkt när vi tog svininfluensa-vaccinet (två sprutor med några veckor emellan) i vintras. Fast att alla hennes jämnåriga vänner har berättat att det inte gör ont och att det inte är farligt, så hjälps det inte.. Jag fick hålla fast henne ändå till slut. Och man vill ju inte ställa till det så hon får sprut-fobi eller dylikt som vuxen, det känns ju hemskt när man måste sitta och hålla fast henne, men vad ska man göra..? Vill ju att hon ska vara skyddad ju... 

Har provat att prata mycket om det långt innan vi ska dit och förklara och förbereda henne mentalt, hon har tittat på "en cellsam historia" (minns ni det tecknade barnprogrammet om hur kroppen fungerar?! -NOSTALGITRIPP!) så hon vet varför man ska vaccinera sig osv, men det sitter ju in att det är en spruta och det gör lite ont.. Den andra gången gjorde vi tvärtom och sa ingenting förrän dagen innan, för att se om vi kunde "bespara" henne stressen inför sprutan eller ja, nått sånt,  men det var samma reaktion, -panik.

Men efteråt är det snabbt glömt, mer än att hon grät och berättade för ALLA barnen i väntrummet att det gjorde JÄTTEONT när vi kom ut... Hrmm. Var nog måttligt poppis bland föräldrarna då. ;) Lillskrutten min... ♥

Ja det här sista hade ju inte med bröllopspyssel att göra då men men. :) Nej nu ska jag äta ballerina "kladdkaka" (så sjukt goda!!!) och se på tv en stund innan sängen kallar på mig.
Tags:  
1 kommentarer
Från: Camme
Postat: 2010-06-10 | Tid: 02:12:40
Hej!

Jag trillade in här när jag letade efter inspiration på ngn bröllopssida till dukning osv. Jäte fina å fiffiga saker du pysslat ihop. Lycka till med resten :)

URL: http://cammeee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback