Postat: 2010-05-24 | Tid: 08:59:32
Pust.. Igår kom min kära toastmadame Helen över och hjälpte mig ta tag i det enorma problemet bordsplacering. Varken jag eller Peter har velat börja, för hur placerar vi 80 personer så det funkar enligt etikettens alla regler och så att alla har roligt, osv, osv..?  Vi har försökt några gånger men lixom skjutit upp det mer och mer. :)

Men så igår satte vi oss, jag och Helen, med barnen vid bordet. Kritor och papper till barnen och bröllopspärmen och skisspapper med ett uppritat bord á la E formation till oss. Men det blir svårt och pilligt när man skriver namn och sen ångrar sig och stryker över osv. Till slut kunde vi knappt se vad det var för namn vi skrivit.

Men så kom jag på att jag läst ett tips någonstans, att skriva ut en bild på själva bordet + stolar från t.ex. Brölllopstorget, och sedan skriva ut gästlistan. Klipp ut alla namnen på gästlistan och sen har man ett litet "pussel". Var mycket lättare då vi kunde flytta runt alla namn när det blev "fel" och mera överskådligt. När vi till slut hade placerat alla och det kändes bra så skrev Helen namnen direkt på pappret istället. Vi kanske skulle ha haft lite fästmassa också medan vi höll på, det blev ju en del skratt när vi placerade nån och kom på något roligt osv, och då flög pappersbitarna åt allla håll. ;) Peter joinade oss när han kom hem och fick chans att säga sitt oc h ge förslag, så till slut var alla placerade

Men nu så är vår bordsplacering gjord och det känns sååååå bra!!! Kommer säkert bli några ändringar framöver såklart, men i det stora hela kändes det bra. Nu är det största jobbet gjort. Vi har t.ex. en gäst som är höggravid och har bf 23 juni, 4 dagar efter vår bröllopsdag! Så hon har fått dispans, vi skriver med henne och hennes sambo så hörs vi av innan vi skriver ut alltihopa. :) Såhär ser bilden ut från Bröllopstorget:

Vi valde att försöka sätta varannan kille/tjej, honnörsbordet enligt etikettboken men sen satte vi alla par snett mittemot varandra, gifta som ogifta, fast med några undantag ändå då det inte gick. Vi utgick även från att vi ville ha dem som står oss närmast så nära som möjligt i den mån det gick. Försökte även tänka på de 3 gravida personer vi har att de satt så de kunde gå på toaletten (minns ju hur ofta man sprang!) Men det funkade med alla utom en, ska filura vidare på det.. Vi försökte även ta hänsyn till vänner som jag vet är lite blyga/tysta, som kanske inte vill sitta med helt främmande personer. Och några av gästernas respektive har vi aldrig träffat, så  då satte vi dem nära deras respektive så de skulle känna sig lite "tryggare". ;) Men sen tycker jag faktiskt att man banne mig får engagera sig och bjuda på sig själv om man tackar ja till ett bröllop. Då kan man ju inte sitta och prata bara med sin partner hela kvällen, då kan man ju lika gärna stanna hemma i soffan och tråka! Därför satte jag paren snett mittemot istället, så de finns i närheten men det finns ändå andra att komminucera och ha roligt med.

Vi kommer även ha ett barnbord, ett runt bord till vänster om vårt E-bord. Fast Alva är ju bara 2 år så hon får sitta på nått hörn av vårt bord. :)
Tags:  
0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback