Postat: 2010-03-29 | Tid: 07:27:36
Jahapp, då var det måndag igen. Jag är "ledig" idag, men ska hinna tusen saker ändå. Jag ska till pappa och fixa det sista med inbjudningarna, sen om jag hinner ska jag till svärmors jobb och låna deras pappersbila så jag kan skära snygga kanter på allt papper, sen skulle jag behöva fara ut till en tjejkompis och höra henne provsjunga, men jag vette sjutton om det går att klämma in, för jag måste hämta barnen på dagis och hem och göra middag osv. Men men, får väl hinna det som går iaf. :)

Hoppas på att klänningen kommer idag också, den dök ju inte upp i fredags trots att de mailade tillbaka och sa att det posten meddelat så. Fick boka om sömmerskan till efter påsk..

Hoppas även att frimärkena dyker upp idag, och en vattenfast stämpelfärg jag behöver.... Så fort alla komponenter är klara ska inbjudningskorten ut, hoppas det blir imorrn, så de hinner fram före påsken...

Det var en liten update, det jag skulle blogga om var ett nytt pysseltips som även det känns superkul att göra till bröllopet.... Måste sluta surfa på nätet, hittar ju hur mycket kul som helst jag vill göra men inte tror att jag hinner med.. :P Men som sagt, kan ju tipsa om det iaf, kanske nån annan har mer tid att pyssla på. :)

Alltså, igår när Alva sov middag och Nea lekte så snubblade jag över idén på att göra fina personliga tändsticksaskar. Kan vara bra att ha på borden, för de som röker eller bara för att tända ljusen. Man kan ju även ta ur tändstickorna och ha dem som presentaskar (favors) med t.ex. godis i.

På t.ex. Jula eller Biltema finns det 10-pack med tändsticksaskar för 10 kr resp. 7,90 kr. Biltemas tyckte jag var bäst då de är svarta på sidorna, jag har då tänkt köpa lila lite tjockare papper, ca 200 g, och skriva ut texten "A Perfect Match" i ett snyggt typsnitt, samt vårt monogram från datorn och helt sonika klistra fast på fram och baksidan. :) Superenkelt, -om bara tiden finns då.. Man kan ju såklart göra betydligt mer avancerade saker om man så vill, bara fantasin som sätter gränser. Man kan stämpla, färglägga stämpeln med pennor, embossa, eller bara klistra ett fint papper i valfri färg och köpa sådana små "klistermärken" (heter det peel off eller nått liknande kanske?) i guld eller silver från t.ex. Panduro med ringar, hjärtan eller annat. :)

Har ju tänkt dra ihop mina tjejkompisar efter påsken på en pysselkväll, ju fler händer desto bättre. :) 

                                        
                                                         Bild från Monogramsidan.se.

När jag googlade på tändsticksaskar så hittade jag även ett till tips på pyssel som jag tidigare letat efter.
Nämligen hur man trycker på ljus! 

Jag skulle vilja fixa blockljus med egen text/bild på och nu har jag hittat ett sätt att iaf stämpla på ljus. Man börjar med att stämpla på en pappersnäsduk, t.ex. en Kleenex. Sedan klipper man ut trycket så nära det bara går och pillar bort 2 av näsdukens undre lager. Lägg trycket på ljuset och lägg en bit bakplåtspapper över och håll fast det så det ligger tätt mot ljuset. Sedan värmde jag över brödrosten så trycket smälte in lite i stearinet, (men i detta fall bör man ha en värmepistol/fön, måste verkligen leta rätt på Peters!) Efter en stund tar man försiktigt bort bakplåtspappret och värmer lite till bara.

Blev riktigt bra för att vara första gången jag provade och dessutom med en skrynklig kleenex och en brödrost! Haha! Men det gick fort. :) Ska se om vi hinner detta med. Var ju lite skoj iaf.

                  

Brandsäkerhetsmässigt vågar jag inte uttala mig, det är ju papper man använder, men därför satte jag trycket så långt ner som möjligt. Brinntiden på ett sånt här ljus, ett 15 cm FENOMEN blockljus från IKEA (15:-), är på 45 timmar, och så lång bröllopsfest tror jag då inte det blir.. ;) 

(Sen ska ju ljus stå på rätt underlag också såklart. På IKEA finns små runda ljusfat i glas för 5 kr styck, de heter JOKER.)

Jag fick idén om stämpeltekniken från Stämpelgårdens Blogg, en superbra tipssida! Där finns det en mycket bättre förklaring och bättre bild, men jag försökte iaf. :) Och här på Inkido finns steg för steg anvisning med bilder.

Nu ska jag ta och göra mig själv och barnen i ordning och äta frukost. Nea ska på utflykt med dagis idag och ska ha med sig fika och sittunderlag. Hon ser mest fram emot just fikat och såklart bussresan, för då kan man sitta bredvid pojken hon är kär i och pussas. ;) Hon är så fnittrig och söt min lilla stora tjej på snart 6 år! ♥♥♥
Tags:  
1 kommentarer
Från: marica
Postat: 2010-04-01 | Tid: 21:07:01
Härlig blogg! Gifter mig 5 juni o har funnit så mycket inspiration hos dej!

Vad ska ni ha i era tändsticksaskar? Ljusen var ju kanon snygga. det hoppas jag att vi oxå kommer göra! Kram o jag återkommer gärna!!!

URL: http://maricaaberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback