Postat: 2010-03-31 | Tid: 22:14:56
Jaha, det har hänt igen, jag är kär...

...i dessa superfina, enkla, höga och billiga bordsdekorationer. Jäkla skit vad pyssel jag vill hinna med!

Jag har ju funderat på vad vi ska ha på borden då höga blomster-arrangemang lätt blir störande då gästerna inte ser varandra. Hade tänkt ha kandelabrar men har ännu inte hittat någonstans man kan hyra eller köpa billigt. Men det här skulle kunna funka... :)

Hittade en amerikansk bloggsida, Zakka life, som beskrev hur man gör superfina pappersblommor av "tissuepaper" alltså silkespapaper. (Finns i en mängd kulörer på t.ex panduro, 5 stora pappersark för ca 19 kr.) Dessa lättgjorda pappersblommor gick på ca 5 min att göra. Såklart hade jag lila silkespapper hemma. Haha! 

Man klipper ner ett ark papper till fyra mindre bitar, ca 5 x 8 cm eller så stora man vill ha blommorna. Lägg de fyra pappersarken på varandra, veckar dem längs långsidan, klipper hörnen och två snitt in mot mitten, drar en bit tandtråd runt mitten med en knut och sen vecklar man upp den, försiktigt, de går lätt sönder om man tar i för hårt. Fullständig beskrivning med bilder finns HÄR.


                              

När man har gjort X antal blommor i valfri färg, så tar man några grenar, t.ex trollhassel eller pilgrenar och sätter dem i en hög vas. Klipp till dem om så behövs och när de har fin form så håll fast dem medan du häller i dekorationssten eller dylikt i botten av vasen. T.ex sådana små halvrunda glasstenar som jag inte kommer på vad de kallas. :) Dessa hindrar att vasen välter samt att grenarna står kvar. Med en klick lim från en limpistol limmar du nu på några blommor på varje gren, ev. kan du dekorera vasen med en bit papper/tapet/presentpapper eller annat.

På IKEA finns ölglasen MJÖD som jag lovordat tidigare, de kan funka som vaser till detta projekt, då de är 23 cm höga och kostar 49 kr för 6 stycken.

                                  

För mer bilder på arrangemanget med grenar se HÄR. Tycker dessa var superfina på just långa kvadratiska bord som vi ska ha. Självklart kan man ju även ta färska blommor som är hållbara eller fina siden- eller plastblommor och limma dit. :)
Tags:  
3 kommentarer
Från: Michelle
Postat: 2010-04-01 | Tid: 01:08:01
Hej Lina, kul att du gillade favorspåsarna..jag blev väldigt nöjd med dem själv! Etiketterna gjorde jag i ett etikettprogram som heter Herma lable designer av vanliga HP etiketter. Det brukar finnas HP etiketter i words som man kan använda sig av också, etiketter i olika format brukar man kunna köpa på Bokia. Etiketterna har olika nummer så det är bara att kolla vilka modeller du har i datorn och sedan beställa hem den etiketten som du tycker passar. Den modellen som jag har använt heter 4358 Etiketterna brukar ligga längre ner på samma flik som man öppnar en ett nytt textdokument i word.

Hoppas du förstår något utav detta...

Lycka till, Michelle

URL: http://michellespassion.blogspot.com
Från: marica
Postat: 2010-04-01 | Tid: 21:08:17
Vart hittar jag den där nedräkningen till bröllopet, som du hat här på bloggen på höger sida? Kram

URL: http://maricaaberg.blogg.se/
Från: Lina
Postat: 2010-04-05 | Tid: 17:47:14
Har tyvärr ingen aning, är en kompis syster som har kodat och fixat med bloggen åt mig så jag vet faktiskt inte hur hon gjorde den. Tror inte du hittar den nånstans men googla "wedding ticker" eller dylikt så kanske något dyker upp. :)

URL: http://linalottan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback