Postat: 2010-01-05 | Tid: 20:23:53

Igår beställde jag en egen stämpel från MyCards.se! Jag ville ha en stämpel med våra namn samt datum för att använda på t.ex festprogrammen, vigselprogrammen och även på några finare papperspåsar som jag ska fylla med några presenter till de som hjälpt oss, t.ex min brudtärna, Peters marschalk, toastmastern och våra kompisar som ställer upp som värdpar osv. :)

Det är min kära svägerska som hjälpt oss göra detta "monogram" eller vad man ska kalla det. Om man inte har ett bra bildprogram (Våran är gjort i InDesign) eller känner någon som kan hjälpa till, så kan man beställa ett via Monogramsidan från ca 40 kr.

Såhär ser vår stämpel ut:



Trycket kommer dock inte att bli svart, utan jag har tänkt stämpla den i silverfärg på vigselprogrammen och festprogrammen. På festprogrammen ska jag även "embossa" med silverpulver efteråt. (Embossing används för att ge trycket/motivet en upphöjd relief effekt.) Om det nu är så enkelt som det verkar så kanske jag orkar med att embossa vigselprogrammen också, men jag vet inte... Slänger inte folk ofta bort sånt..? Vill inte läga ner alltför mycket energi. Lagom pyssligt ska det vara. ;) 

Hittade ett klipp på Youtube som visar hur man går tillväga när man embossar:

/>

På Monogramsidan finns det även en superbra steg för steg beskrivning med bilder på hur man gör. Man behöver inte ha en värmepistol, utan brödrosten eller en spisplatta funkar lika bra! :) OBS! Använd INTE hårtorken bara! ;) Direktlänk till beskrivningen kommer HÄR!

En värmefön/pistol kostar några hundringar, men jag frågade min älskade blivande man om inte han har någon bland alla miljoner verktyg han har, och tro på f-n, klart att min darling hade det! Haha! Tror dock inte att han köpt den med tanke på att göra fina kort! Hihi!

Iallafall, efter jag mailat MyCards fick jag snabbt svar av Helena, som btw var supertrevlig! Rekommenderas varmt! Fick tips på vad och hur mycket material jag behöver!

Utöver stämpeln har jag då även köpt en stor stämpeldyna i silverfärg, embossingpulver (silver) samt en embossingspenna. Det är alltså en penna som man kan rita vad som helst med, (t.ex ett hjärta som jag då tänkt ha på t.ex bordsplaceringskorten), det blir ingen färg av själva pennan utan man häller sedan på embossingspulver och värmer, precis som med stämpeln! :) Totalt handlade jag för 395 kr inkl. frakt. Själva stämpeln kostade 175 kr och är ca 7 x 9 cm stor. Blir perfekt! :) Detta material ska då räcka till att stämpla och embossa ca 90 festprogram och till att stämpla va 50 vigselprogram. (delar ut per "par" har jag tänkt)

Festprogrammen och vigselprogrammen kommer bli väldigt stilrena. Helt vita i lite tjockare papper (ca 120-160 g), men inlagorna i festprogrammen kommer dock bli i "vanligt" kopieringspapper (mellan 80-90 g).

Runt "ryggen" på alla program kommer det knytas ett tunnt (3 mm) lila satinband med en liten rosett på, och på framsidan kommer stämpeln då i silver. Tror det kommer bli snyggt och bra. :)

Vigselprogrammen kommer vara ett vikt A4, alltså i A5 format, och festprogrammen som ett A4 fast vikt på "längden", vet inte vad det formatet heter men tror säkert ni fatatr hur jag menar. ;)

Vi ska ju ha lite annorlunda (hemliga) inbjudningskort, men till en del av de äldre ska vi skicka "vanliga" inbjudningskort, och de kommer då också vara utformade på samma sätt i samma format som vigselprogrammen. Mer om inbjudningarna kommer i vår när de är postade... ;) Hihi!

Ska däremot lägga ut en bild på ett festprogram så snart jag provat stämpla och embossa! Tar ca 2 veckor innan jag får hem stämpeln. :) Längtar!
Tags:  
0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback