Postat: 2010-02-01 | Tid: 10:14:35

Min storasyster gifte sig i somras och hon hade gjort superfina servettringar utav hushållspappersrullar! (Toapappersrullarna funkar också men de är oftast något mjukare) Hon hade då, tillsammans med släkten, "klippt" rullarna i lagom bitar, ca 3,5 cm breda och hittat ett fint silvrigt band som hon klippt i lagom bitar och limmat runt om rullen. Såg väldigt snyggt och proffsigt ut! Och man kan ju göra dem precis som man vill!

Såhär såg min systers servettringar ut, bilden är dock tagen på nyårsafton då de återanvändes. :)

 

Jag har alltså tänkt göra samma sak eller alternativt få låna hennes, men jag tror inte att de räcker såsom vår gästlista ser ut såhär långt... 

Men som jag skrev tidigare så kom jag ju på att med ljuslyktan GALEJ från Ikea kommer det med tre papp-rundlar som emballage. Dessa är något mindre och hårdare än toarullar, ca 2 cm breda och ca 3,5 cm i diameter, de kommer passa perfekt!

Vi ska ju ändå köpa en massa sådana ljuskoppar till middagsbordet, lounge-delen samt baren mm. Så många ljuskoppar kommer det gå åt. Funderar även på att använda några av dem som "vas" åt en ensam ros eller så. :)

Jag behöver då ha 90 servettringar, och det är 3 papp-rundlar i varje förpackning med 4 ljuskoppar. Alltså behöver jag köpa 30 förpackningar med ljushållare, vilket för övrigt ger oss 120 stycken ljuskoppar. Detta kommer att kosta 270 kr. :) Det tycker jag är rätt bra ändå.

Speciellt när man kan göra så oerhört mycket med dessa ljuskoppar. Efter bröllopet (ja eller före) så är de kanon att pyssla med, man kan t.ex. rulla dem i hobbylim (som blir genomskinligt när det torkar) och sedan rulla dem i strösocker, så blir det isiga vintriga jättefina ljuskoppar! Eller måla dem med färger, sätt band runt osv. Har man ingen pyssel-ambition och inga barn i närheten så gör en god gärning och ge dem till ett dagis när bröllopet är över, de uppskattar alltid pysselmaterial! Eller sälj dem vidare till någon brud i nöd! ;)

Men nu åter till servettringarna!

Jag har letat efter fina band i syaffärerna här i stan. Men de är ju sjukt dyra! Eller snarare, jag har blivit van vid eBay-priser.. ;) Så nu har jag hittat en massa fina band på eBay, kan bara inte bestämma mig....

Hjälp mig, vilket band är snyggast? Vi ska ha lila servetter, vita dukar och lila löpare, så jag tror att något i silver blir snyggt till. :)

 
Nr.1 och 2.
 
Nr.3 och nr.4 (Fast nr.4 i silver istället)

Dessa band ligger på rullar, ca 10 meter, för 11-12 dollar inkl. frakt till Sverige, alltså ca 85 kr. Jag behöver dock ca 1 meter till, så jag har mailat de olika säljarna och frågat om jag får köpa ca 12 meter. (Till varje servettring går det ca 12,5 cm band.) Får se vad de svarar. :)

När man handlar band ("ribbons" på engelska) via eBay så står ofta måtten nämnda i fraktioner (t.ex. 13/16"), inches, yards osv. Detta är inte det lättaste för den ovane svensken. ;) 

Edsebooks.com kan man se vad fraktionerna blir i millimeter, och på WorldWideMetric kan man omvandla bl.a inches och yards till millimeter, meter osv.

Vill man snabbt räkna ut priset i svenska kronor finns det en valutaomvandlare på Smidigt.se.

Mmm... Det var lite bra länkar där då om någon behöver. :)

Tål att tänkas på vilket band man ska välja. Så snälla, vilket band är snyggast? Kommentera gärna! :)
Tags:  
3 kommentarer
Från: En blivande brud...
Postat: 2010-02-01 | Tid: 14:22:43
Jag gillade de tre första. Svårt att helt bestämma mig för vilken som var snyggast. Men står mellan 1 & 2. =)



Kul att man kan komma undan så billigt med att göra superfina servettringar. Får se om vi också ska göra en variant med toarullar eller något kanske. Beror på hur mkt tid vi har över efter allt annat pyssel, annars får det bli servettringslöst...;)



URL: http://hemligblivandebrud.blogg.se/
Från: Mia
Postat: 2010-02-01 | Tid: 20:55:15
Jag tyckte 1 och 2 var snyggast, kan dock inte riktigt motivera varför :)

URL: http://muminmia.blogspot.com
Från: En blivande brud...
Postat: 2010-02-03 | Tid: 11:32:12
Hej hej Lina!



Nu såg jag din senaste kommentar i min blogg - den kom inte upp när jag sökte bland kommentarer så av en slump trillade jag på den!



Tack för länken till påfågelfjädrarna, det var jag som tänkte på det. Ska ju hitta ett ställe att handla in fjädrarna på bara. Är grymt sugen på att spetsa till det med lite påfågelfjädrar, ska bara tala med fästmannens pappas fästmö (lång harang när man inte nämner namn;) som ska göra brudbuktetten, inte för att hon kommer ha något att invända men mer för att blommorna i buketten i övrigt kanske blir lite annorlunda än från början. Inga ängsblommor direkt utan mer mörkgröna toner, lila insprängt och förgätmigej som brudslöja - typ - om det sistnämnda går att få tag i på ett bra sätt...Hum....

Och givetvis inte många påfågelfjädrar heller, vill dock ha de vanliga utan lila toner i. Hittade en jättefin bukett som jag fastnade för...



http://1.bp.blogspot.com/_oZuFDni50Qs/Si7Az_uRQcI/AAAAAAAAH30/iv8_7pLZYtk/s1600-h/3.jpg



Länken ovan visar en läcker brudbukett, fast jag vill inte ha med det röda i min då det inte går i de färgskalor vi tänkt och med mer mörkgrönt i stället som sagt...



Här är dekoration till som jag fastnade för;



http://1.bp.blogspot.com/_oZuFDni50Qs/Si6_03z5fVI/AAAAAAAAH2s/O6LHbjrdGPU/s1600-h/12.jpg



Fast vi kommer troligen köra på ljung, lite mörkgröna växter och någon påfågelfjäder nedstucken i bordsdekorationerna. Har köpt små glasskålar som vi tänkt ha flytljus i, varannan av dem har vi tänkt köra med växter och en påfågelfjäder i istället. Men vi får väl se hur långt galenskapen når...Hahaha...Pyssel, pyssel, en väldigt massa pyssel.



Angående halsbandet så fick jag kontakt med den jag köpte örhängena av som jag var så nöjd med, hon kunde tänka sig att göra mig ett vackert lila pärlhalsband för runt 200 kr - så det budet tog jag. Hon tyckte det var synd det hela som hände och den försäljaren jag stötte på var väldigt oseriös och hotade mig och sådant när jag påpekade vad jag ansåg om halsbandet. Konstig människa. Men nu är det över i alla fall, jag har något annat på gång, som tur är...



Ha det gott!





URL: http://hemligblivandebrud.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback