Postat: 2009-10-12 | Tid: 11:32:43
Idag har jag ringt till en privat hudlklinik här i Götet och bokat en tid för att ta bort ett litet utåtbuktande födelsemärke som huserar på mitt ansiktes högra sida. Precis i "skrattvecket" mellan näsan, munnen och kinden ungefär. Födelsemärket är rätt litet, ca 4 mm i "diameter" och nästintill helt färglöst, men då den är utåtbuktande ser den ut som en finne eller ja, möjligen en vårta... :P 



Jag ser det där ettriga lilla födelsemärket på vartenda kort bakåt i tiden, och vill icke se den på bröllopskorten. Och eftersom den stör MIG så har jag beslutat att ta bort den. Peter menar att jag gör som jag vill men att han då aldrig ens har tänkt på den. Och så är det väl oftast. Det man själv ojar sig över, lägger ingen annan märke till. Men i mitt huvud är den jättejobbig, därför tar jag bort den. Utöver det rent estetiska problemet så råkar jag ofta riva upp födelsemärket om jag t.ex kliar mig i ansiktet osv. 

Är ju såklart lite orolig för ärr eller infektion i såret efteråt, men enligt läkaren kommer det bara bli en ljusare prick i samma "höjd" som huden då de inte behöver "skära"... Hua. Tydligen kommer de först ge lokalbedövning, sedan "hyvla" (tack för den beskrivningen) ner födelsemärket till samma nivå som resten av huden, och sist bränna bort "rötterna" till födelsemärket. Självklart kollar de cancer-risk osv också. Och självklart har jag googlat ihjäl mig på att kliniken är seriös och har fått bra kritik, och jag känner mig nöjd med mitt val. Tydligen har jag också valt en ypperlig tidpunkt (höst) också då man inte bör sola efteråt på bra många månader. :)

Ja idag blev det ett riktigt ego-inlägg, but bare with me, jag lovar bättring! ;)
Tags:  
2 kommentarer
Från: camilla hermansson
Postat: 2011-04-10 | Tid: 09:51:39
Hej, Lina.

Vilken härlig blogg du har.

SKulle gärna vilja vet hur det har fått med borttagning av vårta, dvs om du fick bort den, om det blev något ärr samt vilken klinik och läkare du gick till. mvh Camilla. Mycket tacksam för svar.

[email protected]
Från: Lina
Postat: 2011-04-10 | Tid: 11:11:26
Hejsan! Det gick bra, var ju ingen vårta utan ett födelsemärke utan pigment, därav att den var hudfärgad. Jag tog bort den hos en hudläkare i Göteborg, kommer inte ihåg namnet... Men det var en asiatisk doktor, väldigt trevlig och bra. Låg på kungsgatan tror jag.. Men det var ju ett tag sen, kan ha helt fel. Har ett litet "ärr" röker en liten liten grop kan man väl säga. Men mycket bättre än innan. Kostade ca 500 kr nånting.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback