Postat: 2010-10-31 | Tid: 12:52:22

Ja i helgen var det ju halloween! Vi brukar väl inte "fira" det speciellt mycket men vi spökade till det lite här hemma, gjorde en pumpagubbe och åt god "höstig" mat med svärisarna. :)

I förrgår gröpte vi ur vår lilla pumpa och istället för att sätta värmeljus inuti så hade jag en liten ljusslinga från IKEA (såklart!) som går på batteri. Den satte vi i ett dricksglas och virade ljusslingan utanpå glaset och satte sen ner den i pumpan, blev tokbra!

 

Sen satte vi ut pumpan vid entrén, den var så pass liten att den fick stå på räcket så den skulle synas. :)

  

Linnéa hjälpte mig att plocka fina löv som vi dukade med till middagen, tillsammans med lite spindelnät och spindlar som mormor skickat med posten. :)

 

Blev en trerätters meny innan det var färdigt. :) Var ju så kul att greja efter att ha varit förkyld och trött hela veckan... Nu har jag äntligen fått tillbaka lite krafter så att laga mat och fixa lite fint här hemma satt som ett smäck!

Menyn blev kalasbra, alla recept var enkla. Till förrätt blev det trattkantarellsoppa med västerbottenmuffins, till huvudrätt Grönpeppargryta med älgkött och trattisar (som jag gjorde dagen innan) och till efterrätt blev det supersöta spökbakelser (som jag glömde ta ett bra kort på, damn it...) Lånar ett kort från receptets sida:



Jag gjorde ju om recepten lite också.. (Allting var ju för det första glutenfritt då svärmor är glutenintolerant, men det är ju inte krångligare än att byta ut vetemjölet i allt till glutenfri mjölmix från vilken mataffär som helst.)

Trattissoppan gjorde jag efter receptet, men hade även i en liten gul finhackad lök, en vitlöksklyfta samt att jag bytte ut hälften av creme fraishen till grädde... ;) Västerbottenmuffinsarna hade jag bara 150 g ost i, skulle ha varit det dubbla tyckte jag och eventuellt liite flingsalt på toppen. Nästa gång ska det testas! Inuti spökbakelserna är det rulltårta som "grund". Jag gjorde då en glutenfri rulltårta utan kakao i smeten som i orginalreceptet, och så hade jag hemlagad äppelmos inuti istället, tyckte det blev godare. Marsipanen köpte jag via det lokala konditoriet här, ringde en dag innan och bad om 8 st rundlar a 15 cm i diameter, inga problem alls, kavlat och klart var det bara att hämta, kostade ca 70 kr. Hade då dock missat att de kavlar ut marsipanen (eller sugar paste eller vad det nu var) i vetemjöl... Så svärmor fick ett gräddspöke istället. :) Men det gjorde inget. De var supersöta men MÄKTIGA! Vi åt nog bara ca 50% , men ändå. :)

Kom på att jag missat ta kort ungefär då, så sähär såg de ut efter några tuggor... Och sen hade vi ställt dem på vårt grå koziolfat och dragit lite spindelnät och spindlar på, blev superbra! Men som sagt, missade ta korten före... Men men, inget kul om allt blir perfekt. ;)

      

Var en supermysig helg helt enkelt. god mat och trevligt sällskap. Och såklart var det superenkla recept, och GOTT! Nu ska jag gå och se hur det går för min käre make, han står och tapetserar fondväggen i Alvas rum!!! Nu är det snaaaaart klart! Yey! Sen ska vi lägga in klickgolv i vårt sovrum också, så där ska jag göra om lite sen med när nu spjälsängen ÄNTLIGEN åker ut! ;) Men det blir en annan historia!

Happy Halloween everybody!

Tags:  
0 kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback