Postat: 2010-01-06 | Tid: 12:59:36


Surfade runt på olika bröllopsbloggar som jag följer så gott jag kan, och blev lite inspirerad av en tjej som också bröllopsbloggar, hemligblivandebrud. Så jag "lånar" idén och lägger ut en slags checklista på allt vi gjort klart men även vad vi har kvar att göra. :)


The List


* Datumet är spikat

* Bröllopstema har vi väl inget särskilt, mer än att det ska vara en härlig rolig och lättsam dag med nära och kära, mycket humor och lite oväntade personliga "twistar". ;) Färgerna kommer vara vitt, silver och olika nyanser av lila. 

* Klädkoden blir Kavaj.

* Kyrkan /kapellet är bokat, vigselförättare är dock inte bestämt helt ännu. Ingångsmusik och utgångsmusiken är i princip bestämd, och en av två sånger är också bestämt. Men vilka som ska spela/sjunga är inte helt klart ännu.

* Toastmaster, brudtärna, marschalk samt värdpar är bestämda och har tackat ja. :)

* Gästlistan är bestämd men kanske måste klippas lite i... Så den är inte spikad än.

* Lokal för bröllopsfesten är bokad! Det ingår bord, stolar och porslin.

* 80 stycken Knoppa lakan till stolsöverdrag har jag fått tag på av en tjej via Bröllopstorget, ska hämtas i Mars.

* Dukar samt servetter ska pappas sambo Maria-Elena fixa, tack så hemskt mycket!!! Blir vita dukar och lila servetter. :)

* Löpare till borden samt band runt stolarna är inhandlade, blev några rullar av IKEAS panelgardin FLYN LILL i lila, som kan klippas i utan att fålla. Varje panel kostar 19 kr och är 3 meter lång och 60 cm bred. Jag ska klippa till löpare genom at dela gardinen i tre längs långsidan. Löparna blir 20 cm breda, så jag får ut 9 meter löpare per panellängd! :) Till stolarna delar jag panelen på mitten, så jag får två längder på 1,5 meter. Dessa två bitar delas  båda i 6 stycken "band" á 10 cm bredd, så jag får ut 12 stycken band som då är 10 cm breda och 1,5 m långa till att knyta runt stolsryggarna. Hmm, var väl kanske inte den bästa förklaringen men men.. ;)

* Florist är bestämd, (Svärmors kompis) och jag har i princip bestämt hur min brudbukett ska se ut samt barnens och tärnans blommor. Även bordsdekorationerna kommer gå i samma stil. Blir runda kreationer av lila rosor med en eller fler vita orkidéer.

* Som "vaser" till blommorna på borden kommer vi nog ta (oanvända) 1 liters färgburkar från färgaffären där vi träffades, de är i silverfärgad metall (utan etiketter då) och i dem lägga blöt oasis och sticka ner lila rosor till en rund tät bukett. Tycker det blir lite roligt då Peter är målare. Utöver blommorna blir det nog värmeljus i IKEAS ljuskoppar GALEJ, kanske med ett band runtom. Har även en klar idé till servettringar, men den kommer i senare blogginlägg. :)

* Bröllopsklänningen är beställd och betald från Millys i Kina, väntar med spänning på att få hem den och tillhörande underkjol och slöja. Skor tror jag jag ska beställa från Matildas fest, men jag väntar med det tills jag provat klänningen.

* Brudväska samt underkläder är inhandlat. Smycken ska jag göra själv tror jag. :)

* Peter ska ha sin kostym, till den har vi köpt väst i silverbrokad, en lila plastrong och en vit skjorta för totalt 400 kr på eBay! Sitter hur jäkla snyggt som helst! :) Har även köpt manchettknappar med lila swarovskikristaller och en plastrongnål med en genomskinlig kristall på. Peters marschalk har jag även köpt en lila slips åt.

* Min brudtärnas klänning är beställd från eBay och barnens klänningar + diadem är inköpta (på KappAhl resp. eBay).

* Min kära vän Johanna har lovat hjälpa mig fixa fina naglar nån dag före vigseln, hon är superduktig på det! Blir fransk manikyr, ev. med nån liten kristall på varje nagel kanske. :)

* Ringarna är valda och vi ska ta och fara till guldsmeden några mil härifrån inom en snar framtid för att beställa osv. Det blir titanringar med silverinlägg, finns bilder längre ner i bloggen. :)

* Inbjudningskorten är som tidigare nämnt hemliga, men håller på att arbetas med av min lillasyster. ;)

* Festprogram med sånger och skoj är i princip färdiga, men ska ha bordsplaceringen i dem också med en liten rad om alla gäster, så det är kvar.

* Vigselprogrammen har en färdig mall i min dator, men texten inuti ska ju då ändras lite när allt är bestämt.

* Bordsplaceringskorten kommer bli små rektangulära "lappar" med namn + ett handritat och embossat silverhjärta, dessa kommer "träs på" gaffelns tänder, ungefär såhär.

* Alla trycksaker ska skrivas ut hos min pappa som har en ruggigt bra skrivare. Papper mm ska köpas in senare, stämpel med vårt "monogram" samt stämpeldyna mm är beställt.

* Middagsmenyn kommer bestå av en medlhavsinspirerad buffé, det röda och vita vinet till är bestämt, sedan blir det bröllopstårta samt kaffe och avec.

* Maten kommer förhoppningsvis tillagas i förväg av en nära väns storasyster, om hon kan, annars får vi göra maten själva. 

* Dagsschema för själva bröllopsdagen är relativt bestämt. Jag och Peter kommer sova hemma natten till bröllopsdagen, då vi sover bäst hemma och tillsammans, däremot ska vi försöka få barnvakt så vi får sova ordentligt... På morgonen kommer min brudtärna och vi åker iväg på till min kompis som är en tokduktig frisör och bor relativt nära mig. Efter att håret är fixat åker vi vidare mot stan och in på Make Up Store (bokat) för sminkning samt påklädning. Under tiden kommer Peter vara med sin marschalk och kanske någon/några killkompisar till på ett SPA i stan och relaxa, basta, få ryggmassage och göra sig klara. Runt 12 kommer min pappa med sin fina blanksvarta veteranbil och hämtar upp oss båda på stan och kör oss ut till platsen där kapellet ligger. Där väntar fotografen, tillika kompisen, Jonas och fotar oss i den vackra omgivningen (håll tummarna för fint väder!!!), kl.14 börjar vigseln och efter det bär det av mot festlokalen inne i stan igen. Pappa jobbar på inom busstrafiken i stan och ska fixa en abbonerad buss som ska ta gästerna ut till kyrkan och tillbaka till festlokalen, det kommer även stå "Lina & Peter" eller dylikt istället för t.ex "Linje 3" på bussens info-skyltar. Hihi!

Festen startar med en brudskål, champagne och snittar. Sedan är det middag, och under den händer diverse hemlighetsstämplade grejer. ;) Efter maten och tårtan öppnar vår DJ dansgolvet med en brudvals. Vi måste bestämma låt till den också samt om vi ska hitta på något bus eller "bara" dansa en "tryckare" till en av våra låtar. ;) Vi kommer även ha en bar till självkostnadspris. Min mamma och hennes man har erbjudit sig fixa och betala för druckat, så de kommer åka en sväng till Tyskland i vår. Helt suveränt, tog bort en stor stressfaktor och en stor post ur budgeten. Tack mamma och Rolf, ni är bäst!!! ♥

* Vi ska sova på ett skärgårdspensionat på bröllopsnatten, det är bokat men ska återkomma nu i vår med alla detaljer osv.

* Dagen efter bröllopet åker vi till Peters föräldrars stuga på en ö utanför stan och äter lunch med släkten.

* Bröllopsresan går till Azorerna ca 1 1/2 månad efter bröllopet, i augusti. Pappa ger oss den i bröllopspresent! Var chockskadad i några dagar efter han berättade det.. Var väldigt generöst av honom och jag blev rörd av den stora gåvan. ♥ Resan är bokad och barnvakt till barnen är ordnad under den veckan så vi får åka själva. :) 

Har säkert missat en del saker men men... :) Skönt att ha det mesta bestämt och bokat ändå.

Tags:  
2 kommentarer
Från: bettertogether
Postat: 2010-01-06 | Tid: 21:05:10
Men ni har ju kommit långt!! :D Jag ska ta mej en närmare titt på listan din någon dag för att kanske komma med idéer på vad vi har glömt att planera ;)

URL: http://bettertogethers.wordpress.com
Från: En blivande brud...
Postat: 2010-01-08 | Tid: 21:56:26
Hej hej!



Jaa, det är bra med checklistor. Känner dock att jag är lite manisk i bland nästan och fick ett bryt häromdagen och panikgrät över hur många trådar det är att knyta ihop och jaa...Men nu känns det bra, jag har ju insett att vi kommit rätt långt på vägen, eller mycket för att jag dragit i trådar i och för sig...;)...Min fästman försöker hänga med i svängarna och fixa med grejer som han kan vara till hjälp med in emellan, han kommer kunna göra mycket mer praktiska saker när det närmar sig...



Jag tror ni får en kalasdag ni med! Ni har mycket färdigt redan nu och dagen helt klar för er känns det som, ni kan njuta en hel del av resan nu i vår. Jag hoppas på att även vi ska kunna det då mycket är klart, samtidigt som vi gör mycket själv eller ihop med familj som vet om det hela - en del praktiskt att dona med alltså den sista tiden innan vi gifter oss...;)



Ta hand om dig!



Kram!

URL: http://hemligblivandebrud.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback