Postat: 2010-01-30 | Tid: 13:09:07

Jag står och filurar på vilken typ av bukett jag vill ha, och hur den ska matcha med bordsdekorationer, Peters corsage, brudtärnans och best mans blommor osv osv...

Att det ska gå i lila toner är ju ingen hemlighet, men jag har precis fattat att just LILA rosor är dyyyyra, runt 39 kr STYCK under juni... Suck. Detta beror bl.a på att det finns väldigt få blommor i blåa toner, och lila rosor färgas ofta, och det är svårt att få tag i osv.. Har googlat på några lila rosors namn och hittat följande som jag tyckte var jättefina. Ska ta med denna lista till floristen och höra vilken hon kan ta hem, pris osv.

♥ Pacific Blue

Avant Garde

Blue Moon

Blue Curiosa

Även lila anemoner är ju fina, men jag vet inte om det går att få tag i under juni. Ska kolla det också. :)


Som brudbukett vill jag ha något stilrent och enkelt, max två sorters blommor. Dessa två buketter (fast i lila toner då) tycker jag så mycket om. Vilken tycker du är finast? Kommentera gärna!

     

Rosorna i den längst till vänster heter "Aqua" och är ju superfina, men liiite för rosatonade för vårt färgtema.

Jag gillar formen på den till vänster mest, men skulle vilja ha liljor med på nått sätt, då det är en av mina älsklingsblommor, jag har även en tatuering av liljor på axeln, som kommer att synas väl på bröllopet. Dålig bild dock..

                                 

Om jag väljer den "bollformade" vänstra buketten kan jag ju bara ändra till liljor istället för orkidéer kanske?

Litet OBS! Ska man ska ha liljor med i buketten bör man ta bort ståndarna då liljors frömjöl väldigt lätt kan ge kraftiga fläckar på kläder och det är jättesvårt att få bort! (Om olyckan är framme ska man INTE gnida/blöta utan ta en tejp och försök "lyfta" bort mjölet från tyget. Ta en ny tejpbit till varje "dutt".)

Tror att vi i så fall även ska behålla bollformen på min brudtärnas bukett samt mina små flickor, som då kan ha någon typ av mindre boll med samma blommor i... I band kanske?

  

Frågan är väl om min minsting (som kommer vara 2 år) kan ha några blommor alls... Hon är en väldigt bestämd liten dam. Vet inte ens hur jag ska få henne att ha på sig diademet jag köpt. ;) Hehe.. Men men, är inte hela världen om hon vägrar eller sliter av sig det. :)

Till borden hade jag tänkt ha 1 liters målarburkar (oanvända) med massa rosor i, men då de lila rosorna kostar slas så blir det så jädrans dyrt... Funderar istället på att ha bara en enda ros eller lilja, nerklippt, i en GALEJ ljushållare från IKEA. Ungefär som den här bilden jag hittade via Bröllopstorget.


                         

Syns kanske lite väl dåligt, men jag gillar idén med små, låga arrangemang. Höga vaser tycker jag inte blir lika fint om man ska ha en enda blomma.

Förresten! Minitips: GALEJ ljushållare kostar 9 kr för fyra stycken på IKEA, och kan då som sagt användas till både blommor och ljus. När du köper ett fyrpack ligger det 3 st "rundlar" i hård papp emellan dem, som skydd/emballage. Dessa är ca 2,5 cm breda och runt dem kan man limma ett fint band runt så blir det superfina servettringar. :) Three in one! Mer om det kommer framöver i bloggen, ska prova göra några när jag hittat något fint band. :)

Men som sagt, kommentera gärna vilken av buketterna ni gillar bäst! Var anonym om ni så vill, vill bara bolla lite åsikter! :)

Tags:  
2 kommentarer
Från: bettertogether
Postat: 2010-01-30 | Tid: 22:35:44
Jag älskar en bollformade buketten (och jag gjorde även en sån till en kompis förra sommaren)... Och det skulle bli en supersnygg helhet med tärn- och näbbuketterna i samma runda stil. Tror det skulle gå väldigt bra att byta ut orkideérna mot liljor!! De skulle eventuellt komma lite längre in i buketten (iom sin strutformade form) och dessutom stå lite längre ut än orkidéer. Men snyggt skulle det absolut bli!! :D

Jag tror pacific blue inte är SÅ svår att få tag på, men kostar som sagt. Men det beror också på längden på blommorna, längre rosor (med större blommor) kostar mer än kortare rosor med lite mindre blomma... Men till en klotrund bukett skulle jag tippa på högst 20 rosor av kortare modell (med risk att bollen blir för stor och pampig annars). :)

Men, smaken är som baken!

URL: http://bettertogethers.wordpress.com
Från: Jennie & Grodan
Postat: 2010-02-02 | Tid: 17:58:01
Jag fick din bloggadress av Johanna Jois, för hon tipsade mig om att du också skulle gifta dig. KUL! och grattis :D



Jag börjar mina planeringar IDAG, skit kul ska det bli, men även en stress då jag oftast har beslutsångest....



Tyvärr kan jag inte komma med förslag på vilken blomsterarrangemang du ska ta ovan, jag är nämligen en sådan person som vill ha en blomma som hänger ner till fötterna (lite överdrivet) men den ska hänga långt ner iaf :D



Nu ska jag kika vidare i resten av din blogg...

URL: http://jenniesvensson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


Trackback